Min mönstring, steg för steg

Dag  1 

  • Det började med att jag och en kompis tog spårvagn 11 ut till Käringberget. I och med att jag hade varit där innan så visste jag hur vi skulle gå sen.
  • Väl framme hos portvakten så skulle man ta fram kallelse och id-kort, samtidigt blev det ett gott skratt när de började prata om helt andra saker med en där framme.
  • Väl borta i pliktverkets hus så skall vi få vår mapp som vi ska ha med oss hela dagen, även en nyckel till ett skåp vi ska ha då vi är där. Vi låste därefter in våra saker i skåpen.
  • På väg till provsalen fick vi först fylla i frågor om oss själva som:
    - Hur var det i grundskolan?
    - Hur bor du?
    - Gymnasitiden?
    - Snitt betyg grund och gymnasie?
  • Efter det gick vi iväg till matsalen där det serverades korv och pasta.
  • Upp till provsalen igen, där vi började med allmänbildningsprovet som innehåll svenska: motsatser och synonymer. Teknik och logik mm.
  • Efter provet fick vi ta med oss vår mapp ner till sjuksköterskan där det blev lite väntan innan man fick komma in. Väl inne hos sjuksköterskan (jag hade en manlig) så var det olika undersökningar:
    - Hörsel, man skulle trycka på en knapp varje gång man hörde ett ljud, jag hade perfekt hörsel
    - Syn, rabbla bokstäverna på tavlan och leta siffror (färgseende)
    - EKG, man var tvungen att ligga topless då han skulle trycka fast små klisterlappar, början kändes det konstigt men sen så kom man att tänka på att han gjorde sitt jobb liksom ^^
    - Blodtryck
    - Muskeltestet, lyfta en stång så fort som möjligt, gick bra för mig tills man kom och skulle börja använda axlarna då blev det sjukt jobbigt ^^
  • Sedan var det dags att prata med psykologen, blev en lång väntan även där. Jag fick en psykolog som var helt sjuk och som ansåg att jag var osäker för att jag skrattar mycket (men det e ju min personlighet), ansåg att jag hade röda hund eller mässlingen och att det kunde smitta om hon skakade hand med mig för att jag hade prickar i ansiktet. Helt konstig bara.
  • Sedan läkarundersökning där jag satt och väntade i 45 min, när de kom ut efter 45 min sa de att de skulle ha möte nu och att man kunde komma tillbaka under morgondagen klockan åtta.

    Sammanfattning dagen: VÄNTAN!, var inte alls sugen på att åka tillbaka dit dagen efter....

    Dag 2:
  • Började med väntan och sist av alla kom jag in till läkaren där man var i ca 2 min.
  • Sedan var det dags för cyklingen, men när vi kom dit så skulle de taa rast och det blev en väntan på 40 min.
  • Väl på cykeln blev det först jobbigt när man kommit upp till 5:an och då börajde knäna göra ont. När jag precis kom över 6:an så gav jag upp hade då ont i knäna.
  • In i en snabbdusch för aatt sedan gå upp till mönstringförrättaren.
  • Ytterligare väntan, men väl inne hos honom så blev det ett avslappnat samtal om mig, vad jag ville göra och lite handboll :)
  • Ut i väntrummet igen där de andra verkade tro att min mönstringsförrättare var galen för att han slog igenm dörren men nej det var han inte. Började snacka med killen som satt bredvid mig (sjukt söt) och det visade sig att han gick i en kompis klass.
  • I alla fall in till mönstringsförrättaren sen där jag satte upp mig preliminärt på Beridande Högvakt i Stockholm. Var någonting som jag tyckte verkade jätte intressant :)
  • Sedan ner och fotograferas föe framtida ID-kort, mäta fötterna och mäta huvudet, skriva signatur.

    Sammanfattning: Gick bra på cykeln, även idag väntan men enda en rolig kort dag med en massa prat.


    Det jag tidigare inte vill berätta som hände igår var att jag var på intervju hos Maxi, intervjun gick ganska bra men det kändes som att jag bara satt och babblade. Men jag får svar i början av nästa vecka.

Kommentarer
Postat av: mickan

Jag är verkligen jätteimponerad över att du gjort mönstringen! Det är säkert en jätteupplevelse med lumpen och en bra allmänbildning man får :):):)

2009-05-22 @ 19:12:18
URL: http://mickansfilm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0